appartement
te koop

Interessant

Marina Port Zélande is Mastervolt dealer

Drukwerk

Stroom aan boord waar u op kunt vertrouwen. Altijd en overal. Dat is de missie van Mastervolt. Waar u ook bent, wat u ook doet, welke apparaten u ook aan boord gebruikt. Om die onafhankelijkheid te garanderen heeft Mastervolt vanaf het begin gekozen voor kwaliteit en voor de kracht van innovatie. Dit zijn de redenen dat Marina Port Zélande de keuze heeft gemaakt Mastervolt dealer te worden.

Wat u ook kiest, een individueel product of een compleet systeem, u kunt met Mastervolt rekenen op een zorgeloze aankoop en de zekerheid van een wereldwijd A-merk.

Onze monteurs hebben afgelopen winter een speciale cursus gevolgd, zodat ze allemaal beschikken over ruime productkennis en u kunnen helpen met technisch advies, installatie, systeemaanpassingen en service.

6735_mliultra2500rv mastervoltcharger

Voor informatie en prijzen kunt u contact opnemen met het Service Center via tel 0111-671920(2) of SERVICE@MPZ.NL

Wifi

Titel

Heeft u problemen met de ontvangst van Wifi-signalen in bijvoorbeeld uw stalen schip of wilt u uw bereik vergroten en/of met meerdere apparaten tegelijk draadloos verbinding maken?

Als dealer van SAMSON MEDIA hebben wij voor u de oplossing.

Bereik Wifi-pakket schematische20werking-500x500

Voor de actuele voorraad kunt u met ons contact opnemen.

Tel 0111-671920(2)

Dieselbacteriën!

Diesel en bacteriegroei, een steeds vaker voorkomend probleem.

De KNRM verwacht dit jaar vaker in actie te moeten komen vanwege motorstoringen, o.a. veroorzaakt door bezuinigingen op het normale onderhoud van de motoren en bacteriegroei in dieseltanks.
Vooral dit laatste is een steeds vaker voorkomend probleem.
We hebben alleen al in de afgelopen maanden bij ongeveer 3 van de 10 servicebeurten bacteriën in dieseltanks geconstateerd!

Ook al leveren wij als Marina Port Zélande alleen A-kwaliteit BP diesel, brandstofmaatschappijen zijn de laatste jaren uit milieu oogpunt verplicht biodiesel toe te voegen aan de reguliere dieselbrandstof en het zwavelniveau te verlagen.
Hierdoor trekt de huidige diesel tot 8 keer meer vocht aan dan de oude diesel die we gewend waren en is de smerende werking van de brandstof minder geworden.
Het vocht slaat neer op de bodem van de tank en hier ontwikkelt zich de bacteriegroei. Dit kan, afhankelijk van de temperatuur, zeer hard gaan. In 5 uur tijd kunnen 500 bacteriën uitgroeien tot 16.000.000 bacteriën!
Deze bacteriën zijn herkenbaar als een slijmerige drab en verstoppen de brandstoffilters van de motor(en).
Tevens zal het extra vocht in de diesel de kwaliteit van de brandstof aantasten, waardoor o.a. de smerende eigenschappen en de verbrandingswaarde verminderen, met mogelijke motorschade tot gevolg.

water in diesel filter 2 filterhuis filter_verstopt_01 custom custom

Om opbouw van vocht in de brandstof te minimaliseren en andere eigenschappen van de brandstof te verbeteren zijn er diverse toevoegingen verkrijgbaar.

Eén van de preventieve toevoegingen is Bardahl BDC, welke wij sinds kort in ons assortiment hebben.
Bardahl is een wereldwijd bekend merk dat al 70 jaar ervaring heeft met smeermiddelen en toevoegingen.

100ml bdc custom custom

Bardahl Diesel Conditioner (BDC):

  • Verwijdert water uit de brandstof (breekt vocht af, waardoor het meegenomen wordt in het verbrandingsproces).
  • Beschermt tegen corrosie van onderdelen die in contact staan met de brandstof.
  • Reinigt de injectoren.
  • Verbetert de smerende eigenschappen van de diesel.
  • Verhoogt de verbrandingswaarde van de diesel, waardoor het brandstofverbruik en de schadelijke uitstoot verminderd wordt.
  • Voorkomt schuimvorming bij tanken onder druk.
  • Heeft een antivries werking, waardoor er minder problemen ontstaan bij gebruik van zomerdiesel tijdens koudere perioden (let wel, de toevoeging moet gedaan zijn bij minimaal + 5 graden Celsius).
  • Is geschikt voor alle dieselmotoren.
  • Is verkrijgbaar in kleine, handige verpakkingen van 100 ml en 1 liter, waardoor het eenvoudig te doseren is (100 ml toevoeging bij 100 liter diesel).

Mocht u al een probleem hebben met bacteriën in uw brandstoftank(s), dan kan Grotamar 71 uitkomst bieden. Dit is een in Nederland toegestane biocide met een breed werkingsspectrum tegen alle soorten bacteriën en schimmels, welke hierdoor snel gedood worden.
Tevens heeft deze toevoeging een corrosiewerende werking en is ook geschikt voor alle dieselmotoren.
Deze toevoeging kan worden gedaan nadat het vrije water en vuil onder uit de tank zoveel mogelijk is verwijderd en de brandstoffilters zijn vervangen.

debug l140

Een andere manier om bacteriën aan te pakken is de toepassing van een onderhoudsvrij magneetfilter.
Doordat de brandstof door een magnetisch veld gaat, worden de daarin aanwezige bacteriën kapot gemaakt. Hierdoor laten de bacteriën elkaar los en zullen de filters niet verstopt raken.
De bacterieresten zullen in het verbrandingsproces worden meegenomen.
Het nadeel van deze toepassing is dat er in de tank nog steeds bacteriegroei kan plaats vinden indien er geen preventieve toevoegingen worden gebruikt.
Voor optimale zekerheid is daarom een combinatie van een magneetfilter en BDC een goede optie.

Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen!
– Zorg dat er geen (regen)water in de tank kan komen door een goede afdichting van de brandstofvulopening.
– Zorg dat de dieseltanks tijdens opslag en lange perioden zo vol mogelijk zijn.
– Controleer de tank en het brandstof-voorfilter regelmatig op de aanwezigheid van water en verontreiniging en verwijder dit indien mogelijk.
– Maak gebruik van een preventieve toevoeging.

Wilt u meer weten, kijk dan op de website van BARDAHL en DEBUG of neem contact op met het SERVICE CENTER.

Accuproblemen?

U heeft er vast al eens mee te maken gehad, accuproblemen…

Een accu is op het eerste gezicht een simpel doosje waar stroom uitkomt.
Niets is minder waar, zeker in de watersport, waar nogal wat eisen aan een accu worden gesteld.

accu

Omdat wij regelmatig vragen krijgen en wij hier regelmatig mee geconfronteerd worden tijdens de service aan accu’s en het zoeken naar storingen willen we graag wat extra informatie geven.

Accusoorten:
In de watersport kan onderscheid gemaakt worden uit o.a. normale “natte” accu’s, onderhoudsvrije accu’s, gel accu’s en AGM accu’s.
We beperken ons hier tot de “natte” accu’s. Deze komen nog steeds het meeste voor.

Normale levensduur
Als de accu altijd netjes met de juiste laadspanning geladen wordt en de accu normaal gebruikt en onderhouden wordt (de juiste accu voor het doel) zal de levensduur tussen de 3 en 8 jaar zijn.
De juiste laadspanning is afhankelijk van het type accu en kan op een groot aantal acculaders op de juiste waarde worden afgesteld.

imagescaiya71x

Onderhoud accu
Het is gebruikelijk om bij “natte” accu’s regelmatig het vloeistofniveau te controleren en zo nodig met gedemineraliseerd water bij te vullen. Dit niveau moet ongeveer 1 cm boven de platen staan. Ook moet de laadspanning af en toe worden gecontroleerd, zowel van de acculader als van de dynamo op de motor.
Belangrijk is het om de accupolen, accuklemmen en aansluitingen goed schoon te houden en te beschermen door deze licht in te vetten met bijvoorbeeld een zuurvrije vaseline of accupoolspray.
Let hierbij wel op dat u vanwege het zuur bescherming gebruikt als kunststof handschoenen en een veiligheidsbril.

naamloos

Slijtage van een accu
Door het chemische proces wat tijdens het laden en belasten van een accu plaatsvindt, brokkelen er kleine deeltjes van de accuplaten af, waardoor de capaciteit in verloop van tijd minder wordt.
Een accu is versleten als de nominale capaciteit minder is dan 80% van de oorspronkelijke waarde.
Dit is merkbaar doordat bijvoorbeeld het starten van een motor (zeker bij lage temperaturen) steeds moeizamer gaat bij startaccu’s of dat de accessoireaccu’s steeds “kortademiger” worden.

Overlading en/of te hoge temperaturen
Bij “natte” en ook andere accu’s zal water/vloeistof verdampen bij overlading, waardoor de platen gedeeltelijk droog en mogelijk zelfs krom kunnen komen te staan. Bij dit proces ontstaat een explosief knalgas. Dit is herkenbaar aan een zwavelachtige rotte eieren geur.
Tevens kan er corrosie in de accu ontstaan waardoor ook weer de capaciteit minder wordt.
Ook dit is een geleidelijk proces, wat niet plotsklaps ontstaat.

imagesca4fti1e

Diepontlading
Als na een diepe ontlading van de accu de herlading langere tijd achterwege blijft, zal tijdens het chemische proces ontstane loodsulfaat uitkristalliseren en de plaatoppervlakken afschermen, waardoor volledig laden van de accu niet meer mogelijk is. Dit noemt men sulfatering en is onomkeerbaar. Het gevolg: blijvend capaciteitsverlies.

Te weinig lading
Buiten dat de accu niet voldoende geladen wordt door bijvoorbeeld veel kortstondig gebruik van de motor (lege accu door meer verbruik dan er weer bijgeladen wordt), kan door te weinig lading bij een “natte” accu gedeeltelijke ontmenging van het water en zuur ontstaan (stratificatie). Hierdoor vormen zich lagen in de accuvloeistof. Bovenin de accu (water) wordt de accu inactief en onderin (zuur) overbelast.
Ook dit resulteert in een verlaagde capaciteit, ondanks dat het lijkt alsof de accu vol is.
Dit ontstaan van lagen kan ook ontstaan door zelfontlading tijdens lange perioden van stilstand, zoals tijdens de winterstalling. Normaal zal een volgeladen, in goede staat verkerende accu makkelijk een winterseizoen kunnen doorstaan, mits er geen lekspanningen of vergeten verbruikers aanwezig zijn.
De ontmenging kan door een boost-lading opgeheven worden. Door de tijdelijke hogere laadspanning treedt gasontwikkeling op waardoor het zuur en water zich weer mengt. Dit wil niet garanderen dat de accu weer zijn oorspronkelijke capaciteit bereikt, er kan al blijvende schade zijn ontstaan.

Wij gaan er van uit u hiermee wat duidelijkheid over accu’s en de problemen te hebben gegeven.
Mocht u desondanks toch vragen hebben of wilt u dat wij uw accu’s testen, kunt u natuurlijk contact met ons opnemen.

37023

Zien en gezien worden!

Niet alleen op de PC Hooftstraat, maar ook in het verkeer is dit een belangrijk gegeven.
Om de zichtbaarheid van schepen op het water te verbeteren is er al geruime tijd een Automatisch Identificatie Systeem (AIS) in werking, waarmee u andere schepen kunt waarnemen op o.a. een PC, radarscherm of kaartplotter.

Oorspronkelijk is AIS ontwikkeld voor de zeevaart, maar wordt ook toegepast in de binnenvaart en pleziervaart.
Afhankelijk van de uitvoering kunt u eventueel zelf ook gegevens verzenden, zodat u ook zichtbaar bent voor anderen. Hierdoor wordt de veiligheid op het water, vooral in drukke scheepvaartgebieden, steeds groter.

ais

AIS is een wereldwijd geautomatiseerd meld- en volgsysteem. Het systeem zendt uit via marifoonkanalen, op frequenties die hiervoor gereserveerd zijn. Het bereik is vergelijkbaar met de marifoon aan boord.
AIS-informatie die wordt verzonden van of naar een schip of walstation, bevat drie verschillende soorten informatie:

  • Statische gegevens die geprogrammeerd worden in de AIS hardware tijdens de installatie zoals MMSI-nummer, scheepsnaam, scheepstype en afmetingen.
  • Dynamische gegevens bevatten informatie die automatisch door apparatuur op het schip geüpdate wordt, zoals koers, positie en snelheid. Ook de navigatie status behoort tot de dynamische gegevens, maar wordt handmatig bijgewerkt door de bemanning.
  • Reis gegevens worden handmatig door de bemanning tijdens de reis bijgewerkt. Hier kunnen bijvoorbeeld diepgang, bestemming en verwachte aankomsttijd worden aangegeven.
    Met AIS is het in principe ook mogelijk om automatisch andere informatie van bijvoorbeeld gyrokompas, GPS en dieptemeter of veiligheidsberichten te verzenden.

Welke (aanvullende) gegevens wel en niet verzonden kunnen worden kan per merk/type AIS verschillen. Deze gegevens kunnen automatisch worden weergegeven op bijvoorbeeld een beeldscherm of radarscherm.

ais beeld

Het voordeel van AIS is dat dit systeem geen last heeft van bijvoorbeeld mist, bruggen, hoge oevers in bochten en hoge gebouwen. AIS kan als het ware “om een hoekje kijken”.

situatie radarbeeld ais plotter beeld

Het AIS systeem is echter geen vervanger van de radarinstallatie en niet geschikt voor navigatie. Niet alle schepen zijn verplicht dit systeem te gebruiken, waardoor ze mogelijk niet of alleen via de radar zichtbaar zijn.

Voor de pleziervaart zijn er tot op heden (nog) geen eisen gesteld, maar is een zogenaamde B transponder op de markt.
Deze is verkrijgbaar in 2 uitvoeringen: ontvangen en zenden of alleen ontvangen.

Om AIS te kunnen ontvangen, decoderen en zenden is het volgende nodig:

ais-configuratie

  • Een AIS transponder, klasse B.
  • Een marifoon antenne
  • Een GPS
  • Een PC of plotter
  • (een gyro/fluxgate kompas).

Om AIS te kunnen ontvangen en decoderen is het volgende nodig:

  • Een AIS ontvanger
  • Een PC of plotter
  • Een marifoon antenne

Aangezien de meeste plezierjachten tegenwoordig zijn uitgerust met een marifoon, GPS en kaartplotter is dit een relatief eenvoudige uitbreiding waarmee de veiligheid op het water weer wat groter wordt.

Mocht uw interesse zijn gewekt, neem dan contact op met het Service Center voor een passende aanbieding, SERVICE@MPZ.NL.

Ionguard

ionguardklein

  • Beschermt uw jacht tegen elektrolyse en corrosie
  • Vervang snel en simpel uw anode in 5 minuten
  • Inspecteer uw anode zonder hulp van kraan of duiker
  • Intrekbaar voor lage weerstand tijdens bijvoorbeeld wedstrijden
  • Geschikt voor alle zeil- en motorjachten

De meeste jachteigenaren kennen het verwoestende effect van de elektrochemische reactie dat optreedt als metalen delen in (zout) water ondergedompeld worden zonder bescherming. Geen of onvoldoende bescherming kan in korte tijd dure en potentieel gevaarlijke schade veroorzaken. Daarom is het belangrijk om altijd één of meerdere anodes in goede staat onder uw jacht te hebben.

Sinds de uitvinding van de opofferings-anode door Sir Humphrey Davey in 1824 is er weinig veranderd op dit gebied en het beschermen van uw jacht d.m.v. anodes is nog steeds goeddeels een kwestie van ‘trial-and-error’. Het probleem zit daarbij niet in de anodes zelf, maar in de moeilijk te voorspellen mate waarin ze eroderen gedurende het seizoen en de moeite die het kost om deze erosie in de gaten te houden.

Het is een dure grap om steeds uw jacht uit het water te hijsen om de anode(s) te controleren en ook duikers komen vaak niet voor niets. Tot nu toe hebben veel jachteigenaren deze kosten voor lief genomen omdat ze weten dat het niet controleren en op tijd vervangen van de anode(s) tot veel hogere kosten kan leiden.

Deze problematiek kunnen we nu deels achter ons laten, want de IonGuard levert hiervoor dé oplossing!

Voor kleine jachten kan de Ionguard de volledige bescherming voor zijn rekening nemen. Grotere jachten profiteren van de extra bescherming en betere monitoringsmogelijkheden van de Ionguard.

De anode van de Ionguard is simpel te vervangen, terwijl de boot gewoon in het water ligt. Het werkt ongeveer hetzelfde als het schoonmaken van de loggever. U hoeft alleen de oude anode los te schroeven en de nieuwe vast; snel en simpel!

Wedstrijdschepen kunnen binnen enkele seconden de Ionguard volledig intrekken, zodat het onderwaterschip volledig glad blijft. Het mag een beperkte winst lijken, maar wanneer iedere seconde telt is het van belang een zo glad mogelijk onderwaterschip te hebben.

Voor zoet en zout water zijn vaak verschillende anodes nodig, iets wat veel jachteigenaren niet weten en wat normaal gesproken niet 1 2 3 te wisselen is. Met Ionguard kunt u in enkele minuten de anode vervangen voor optimale bescherming op beide soorten water.

IonGuard is beschikbaar in 3 uitvoeringen (kunststof, brons en RVS) en met talloze verschillende anodes, waardoor IonGuard voor ieder type jacht geschikt is, van welk materiaal ook gebouwd en wat ook uw vaargebied is.

De IonGuard is (inclusief anode) al leverbaar vanaf € 259,- inclusief BTW, exclusief verzendkosten, kraankosten en inbouw.

Er staat een voorbeeld op onze balie bij het Service Center.

ionguardkleinromp

Blijf op de hoogte

Wilt u op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws van de Marina? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief.